Hollanda Doğu Hindistan Şirketi-Yeni Bir Çağın Sembolü
Hollanda Doğu Hindistan Şirketi |
Bir diğer ismi VOC(Vereenigde
Oost-Indische Compagnie) olan şirket genellikle ezeli rakibi olan İngiliz
Doğu Hindistan Şirketi ile karıştırılır.Oysa ki ilk olarak Hollandalılar
şirketleşmeye gitmiştir.İsterseniz ilk başta bu olayın geçmişinden başlayalım.
Kuruluş
Tarih 2 Nisan 1595’i gösterirken Hollanda’nın kuzeyinde
bulunan Texel adasından efsanevi Doğu’ya doğru Amsterdam, Mauritus ve Hollandia
adında üç tane gemi yola çıktı.Duyfken adlı tekne eşliğinde geçen maceranın
oldukça heycanlı geçtiği söylenir.Bu maceranın sonunda 1597 yılında dört
gemiden sadece üçü ve mürettebatın yarısından çoğu(249 kişiden sadece 87 si
geri dönmüştür) geri dönemediğine göre bu oldukça doğru olmalıdır.
Bu sefer önemli bir gelir getirmemiş olsada başarılı geçmiş, Doğu’ya yeni bir ticaret
yolu açılmış oldu.
Hollanda Doğu Hindistan Şirketi limanı |
Zeeland ve Hollanda şehirlerinden gelen tüccarlar bu
seferleri takip etti.Bu vilayetlerin filoları ağır ve güçlü donanmalarla
donatılmıştı ve rotayı uzun zamandır kullanan Portekizlilerden daha üstün
konuma gelmişti.
Sömürgelerden toplanan, içinde hindistan cevizi ve karabiber gibi değerli
mallar da olan gemiler ana yurtları Hollanda’ya geri dönüyordu.Bu ortamda
ileriyi gören Baş Müsteşar Johan
van Oldenbarnevelt savaş riskini azaltmak için şirketleşme yoluna giderek VOC
yani Hollanda
Birleşik Doğu Hindistan Şirketi’ni kurdu.
Savaş açabilme, para basabilme ve fethettiği toprakları
yönetilme gibi ilginç özelliklere sahip olan bu şirket, 20 Mart 1602 tarihiyle
Ümit Burnu’ndan başlayıp Asya’ya kadar olan ticaret topraklarında Hollanda
tekelini kurmuştur.
Yükseliş
Hollanda Doğu Hindistan Şirketi’nin otorite bir güç haline
gelmesi uzun sürmedi.Hatta kayıtlarda Jan Pieterszoon Coen ‘in şirketitn
yönetim kurulu olan Efendiler Kurulu’na gönderdiği bir mektupta şöyle yazar
“Burada başarabiliceğimiz işler çok fazla”.
Hollanda Doğu Hindistan Şirketi Hakimiyeti |
Şirket işi
büyütüp 1619 yılında fethettiği Jayakarta’da-bügünkü ismiyle Endeonezya-
Batavia liman şehrini kurdu.Coen bu konu hakkında bir mektup daha yazmış şöyle
diyor:”Bu fetihle Jacarta Hindistanın gelmiş geçmiş en güzel yeri olucak ve
Hollanda’nın ününe ün katacak, şimdi bizle dost olmak için tüm ülkeler sıraya
girecek”.
Bu fetihler
bitmeyip Cava Adası, Molükler’deki Ambon ve Ternate de eklendi ve burdaki halk
baharat yetiştirmeye zorlandı.
Hollanda Doğu Hindistan Şirketi, her zaman fetih yaparak değil
kimiz zamana politik kimi zaman zor kullanarak yoluna devam etmiştir.Örneğin :
Çin’e ziyaretler yapılmış; Sri Lanka(Seylan), Makassar ve Güney Afrika’ya
kaleler kurulmuştur.Bu diplomatik seferlerde Japonya’ya da uğranmış ama dönemim
Şogun’u 1641 yılında ülkesini yabancı temasına kapattığı için VOC
sadece Nagasaki bölgeesindeki Decime adasında ticcaret izni alabilmiştir.
Sonuç olarak Hollanda Doğu Hindistan Şirketi egzotik mallara meraklı zengin kısımın
evlerini dömürgelerden topladıkları bu mallarla donatmakla yetinmeyip Asya
ticaretinin gelişmesinde önemli bir oynamıştır.En önemlisi ticaret kaynağı
baharattan başlayıp porselene kadar birçok malı gemilerinde taşımıştır.
İflas
Şirket 18.
yüzyılın ortalarından beri zaten iç yolsuzluklarla uğraşıyordu ve bütün
malvarlığı Hollanda Batavian Cumhuriyeti tarafından el değiştirilerek 1792
yılında iflas etti.Hollanda Doğu Hindistan şirketi’nin ardından toprakları
Hollanda doğu Hint Adaları haline geldi daha sonra 19. ve 20. yüzyıllarda
Endeonezya adını aldı.
Böylece
günümüz şirket politikalarından tutun, yönetime kadar iş sektöründe günümüz
değerleri, bilgileri için önemli adımlar atıldı.Bu arada sevgili okurlarım, Hollanda
Doğu Hindistan Şirketi’nin yazışmaları, mektupları,anlaşmaları vs. gibi
bir sürü belge halen saklanıp sergilenmektedir.
Post a Comment